واکاوی مفهوم حیات طیّبهی قرآنی در کلام مولوی بلخی
|
علی فتح الهی* |
|
|
چکیده: (16487 مشاهده) |
زندگی موضوعی اساسی و هدفمند پنداشتن آن از آموزههای ادیان الهی است. قرآن کریم توجه زیادی به مسألهی زندگیِ مطلوب و معنیدار بودن آن داشته و در آیات بسیاری زندگی انسان را امری غایتمند معرفی کرده است. قرآن زندگی این جهانی انسان را واقعیتی در خور تأمل و در ارتباط تنگاتنگ با آخرت پنداشته است. مکتب اسلام به عکس سایر مکاتب فکری، هدفهای مادّی و معنوی زندگی را توأمان و برای به کمال رساندن انسانها لحاظ کرده است. اساساً هدف تعالیم انسانساز دین مبین اسلام تأمین زندگی مطلوب در حیات گذرای مادّی دنیوی و حیات جاودانهی اخروی برای انسان و تضمین خوشبختی او در هر دو سرای است.
عارفان مسلمان به طور عام و مولانا به شکل خاص و به تبعیت از تعالیم وحیانی، نیل به حیات طیّبه یا زندگی عاشقانه را در گروِ بندگی حق، تهذیب نفس و ریاضت تن تلقی میکنند. حیات طیّبهی عارفان، زیستی فارغ از موت و شهود بیواسطهی اسماء و صفات پروردگار است. آنان نیل به حیات نیکو و مطلوب قرآنی و سرانجام سلوک در جادهی طریقت را تنها در پرتو مرشد کامل تلقی مینمایند. |
|
واژههای کلیدی: قرآن کریم، معیشت سخت، زندگی مطلوب، حیات طیّبه، مولوی |
|
متن کامل [PDF 233 kb]
(3113 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/3/30 | پذیرش: 1393/5/20 | انتشار: 1393/6/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|